Drogocenne awokado – niesamowity owoc.

AWOKADO – to owoc, który pochodzi z Meksyku i ma wiele właściwości leczniczych i zdrowotnych. Ze względu na swój kształt oraz wygląd w niektórych krajach nazywane jest „gruszką aligatora”, a w języku Azteków oznacza „drzewo, na którym rosną jądra”.
Awokado zawiera wiele cennych substancji odżywczych:
– witaminy C, A, E, z grupy B,
– kwas foliowy,
– wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk,
– jednonasycone kwasy tłuszczowe omega-9 oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6,
– glutation czyli białko zbudowane z trzech aminokwasów (działa antyrakowo i spowalnia procesy starzenia).

Rozróżniamy odmiany w zielonej skórce i prawie czarnej. Jest to niezwyczajny owoc, który posiada mało cukrów a ma dużo tłuszczy. Awokado przez niektórych uważane jest za mdłe, więc warto je połączyć z kilkoma dodatkami.

Najlepiej kupować dojrzałe, ale nie przejrzałe awokado. Skórka nie zmienia koloru w procesie dojrzewania, więc najlepszym testem jest po prostu sprawdzenie owocu poprzez dotyk. Jeśli będzie twarde jak kamień, to znaczy, że jest jeszcze niedojrzałe. Z kolei idealnie dojrzałe awokado, powinno być delikatnie miękkie, pod naciskiem naszych palców skórka powinna się uginać, a szypułka powinna łatwo się wyjąć. Jeśli jednak kupimy awokado twarde jak kamień, to można po prostu pozostawić je w domu w cieple na kilka dni i poczekać aż dojrzeje. Natomiast jeśli chcemy spowolnić jego proces dojrzewania, to warto schować je do lodówki. Połówkę awokado zawsze zostawiamy z pestką, żeby nie ściemniało, można je też owinąć folią spożywczą.
Pamiętajmy, że nie jemy niedojrzałego ani zbyt przejrzałego awokado, zarówno jedno jak i drugie jest niesmaczne i zupełnie niepotrzebnie możemy zrazić się do tego wspaniałego owocu.

Smaczna i prosta pasta z awokado na kanapkę, bułeczkę lub bagietkę.

Składniki:
*  1 dojrzałe awokado
* 1 lub 2 ząbki czosnku (może też być odrobina zmielonego czosnku suszonego)
* serek homogenizowany lub gęsty jogurt naturalny (ok. 3-4 łyżek w zależności od wielkości awokado)
*  kilka kropel cytryny (ok. pół łyżeczki)
*  sól i pieprz do smaku

Na początek przekrawamy awokado na pół, wyjmujemy pestkę i wydrążamy miąższ łyżeczką do miseczki. Skrapiamy cytryną i rozgniatamy widelcem na papkę. Następnie dodajemy 3 łyżki serka homogenizowanego (opcjonalnie gęsty jogurt grecki). Dodajemy sól i świeżo zmielony pieprz oraz wyciskamy czosnek. Wszystko dokładnie mieszamy i mamy to! Możemy posmarować ulubiony rodzaj chlebka lub bułeczkę. Awokado wspaniale łączy się z pomidorem i świetnie razem smakują, dlatego na kanapeczkę można dodatkowo pokroić plaster pomidora.

Należy pamiętać, że jeśli chcemy zrobić pastę tylko z połowy awokado, to warto drugą połówkę pozostawić z pestką, ponieważ to ona powoduje, że owoc nam nie ściemnieje.

Awokado w sałatce.
Składniki:
1 dojrzałe awokado
1 pomidor lub 10 pomidorków koktajlowych
sałata lodowa
sos winegret: 1 łyżeczka soku z limonki (lub sok z cytryny lub ocet winny), 3 łyżeczki oliwy, 1 łyżeczka musztardy, 1 łyżeczka płynnego miodu, szczypta soli i świeżo zmielonego pieprzu. Aby przygotować sos należy wszystkie składniki dokładnie wymieszać w jednym pojemniczku, pamiętając, że na samym końcu dodajemy oliwę.

Na początek opłukane i osuszone liście sałaty dzielimy ręcznie na małe kawałki. Z awokado usuwamy pestkę i wydrążamy miąższ i możemy go pokroić w kostkę. Małe pomidorki koktajlowe przekrawamy na pół a jeśli mamy duży pomidor, to kroimy w dużą kostkę. Jeśli dodatkowo chcemy urozmaicić naszą sałatkę, to możemy posypać ją startym żółtym serem i pokrojoną w piórka czerwoną cebulą. Na koniec polewamy sosem. Jest to szybka, zdrowa i prosta sałatka, którą naprawdę każdy jest w stanie zrobić!

Share this...
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *